Langere Meta Descriptions, voordeel of nadeel?

Langere Meta Descriptions, voordeel of nadeel?

20 februari 2018
In november 2017 heeft Google aanpassingen doorgevoerd in de zogenaamde search results snippets. De lengte van de Meta Description tag (meta omschrijving) is vergroot van 160 tot maximaal 320 karakters. De vraag is wat de echte impact hiervan is op het gedrag van gebruikers (zoekers) in de zoekresultaten.

Wat is de meta-description?

De meta description is een metatag die kan worden gebruikt om bezoekers en zoekmachines te informeren over de inhoud van de pagina. In tegenstelling tot enkele jaren geleden is de meta omschrijving geen ranking factor meer. Wel is het voor zoekmachine optimalisatie (SEO) nog steeds erg belangrijk omdat het direct van invloed is op het doorklikpercentage van gebruikers van de zoekmachines. Zorg dan ook voor inspirerende titels en duidelijke en unieke meta descriptions.De meta omschrijving staat direct onder de titel

Hoe toont Google de meta-description?

Door ontwikkeling van het algoritme zijn er diverse factoren die van invloed zijn in welke omschrijving wordt weergegeven. Allereerst wordt er gekeken naar de meta-description die in de html code is ingevuld maar daarnaast wordt ook gekeken naar de zoekopdracht van de gebruiker en de content op de landingspagina. We zien dat steeds vaker de meta description dynamisch wordt samengesteld. Wil je hier dus echt invloed op uitoefenen dan dien je dus goed na te denken over hoe je jouw meta omschrijving samenstelt.

Hoe groot is de meta-description in de praktijk?

Nu we iets meer dan 2 maanden op weg zijn wordt duidelijk dat lang niet altijd de volledige 320 karakters worden getoond in de zoekresultaten. Onderzoek van RankRanger laat in februari 2018 zien dat Google gemiddeld 230 karakters toont van meta-omschrijvingen in de zoekresultaten.Lengte snippets in zoekresultaten

Wat is de impact van de meta-desciption in de zoekresultaten?

De beschrijving bepaalt hoe gebruikers kijken naar het zoekresultaat, ook de titel wordt hierin meegenomen. Een goede meta description werkt klik verhogend en zorgt simpelweg voor meer bezoekers op je pagina.

Tips voor het schrijven van een goede meta omschrijving

  • Zorg allereerst dat je een zo goed mogelijke beschrijving maakt van wat er op de landingspagina is te vinden. Dit is de basis want je wilt tenslotte wel dat Google jouw omschrijving meeneemt bij het tonen van het zoekresultaat.
  • Verwerk hierin wel je hoofd zoekwoord en indien mogelijk één of twee relevante zoektermen. Dit versterkt de relevantie en verhoogt de kans dat er op wordt geklikt.
  • Zorg ervoor dat de tekst inspireert en het voordeel om op jouw pagina direct duidelijk is.
  • Let tenslotte ook op de ‘tone of voice’ en zorg dat deze overeenkomt met de doelgroep die je probeert te bereiken.

 
Laat het ons weten, we horen het graag.
stuur een bericht ››

BLIJF OP DE HOOGTE!

Hou je van interessante berichten over alles wat te maken heeft met online rendement? Vul hieronder je naam en e-mail in, en ontvang de berichten maandelijks in je mailbox!
Typ bovenstaande code over.