De Google search index wordt een mobile first index

De Google search index wordt een mobile first index

14 november 2016
Op Pubcon, het Search Engine Marketing congres in Las Vegas van 13 oktober jl., werd duidelijk dat Google haar zoekmachine index gaat aanpassen. De zoekresultaten in de Google index zijn sinds de introductie van de zoekmachine (september 1997) gebaseerd op informatie uit webpagina’s zoals deze werden getoond op een desktop.

Zelfs wanneer de zoekopdracht kwam vanuit een mobiel apparaat. Google gaat haar indexatie echter baseren op mobiel i.p.v. desktop en kiest dus voor een mobile first index.

Waarom Google kiest voor een mobile first search index?

Sinds iets meer dan een jaar heeft het aantal zoekopdrachten vanaf mobiel het aantal zoekopdrachten vanaf een desktop overschreden. De verwachting is dat deze ontwikkeling zich zal blijven doorzetten. Aangezien Google de gebruikerservaring van haar bezoekers altijd voorop zet is besloten haar search index hierop aan te passen.

De afgelopen maanden hebben we al gezien dat Google de opbouw van de pagina waarin de zoekresultaten worden getoond heeft aangepast. Een mooi voorbeeld zijn de advertenties in Google. Deze zijn niet meer zichtbaar aan de rechterkant van de pagina waar de zoekresultaten ook werden weergegeven maar deze worden nu alleen nog maar aan de boven- en onderkant  van een pagina getoond. Puur voor een optimale gebruikerservaring op mobiel. Na wijzigingen in het ontwerp van de pagina van de Google zoekresultaten wordt nu ook de wijze waarop de indexatie van de webpagina’s plaatsvind aangepast. Mobile first dus.
 

Wat betekent een mobile first index?

Een mobile first index betekent dat Google de indexatie en ranking van de zoekresultaten gaat baseren op de mobiele versie van de content van websites, zelfs wanneer de zoekresultaten worden getoond aan desktop gebruikers. Google gaat de webpagina’s nu crawlen vanuit het gezichtspunt van een mobiele browser.
 

Wat is de impact van mobile first voor jouw website?

Als jouw website een responsive design heeft hoef je niets te doen. Je content is hetzelfde per pagina of deze nu wordt uitgeserveerd op een mobiel apparaat of op een desktop. Indien je een website hebt die zowel een mobiele als desktop versie heeft dien je ervoor te zorgen dat de mobiele webpagina’s dezelfde content en links hebben als de desktop versies hiervan. Je voorkomt hiermee dat Google de mobiele pagina’s indexeert en content mist die je op je desktop pagina’s wel hebt staan en waarmee je op dit moment rankt (zichtbaar bent) in de top van de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat de content op mobiele pagina’s hetzelfde is als de content op je desktop pagina’s.
 
Als je op dit moment geen mobiele versie van je website hebt maar alleen een website die goed zichtbaar is op de desktop wordt je nog steeds gewoon geïndexeerd door Google. De kans bestaat echter dat je op termijn minder goed zichtbaar wordt in Google. Als je wilt weten of je ook mobiel goed zichtbaar ben kan je dit testen, maak dan gebruik van Google’s mobile friendly test.
 
Omdat de gebruikerservaring bij bezoekers suboptimaal is, bijv. omdat je teksten niet goed leesbaar zijn op een smartphone, zal je qua conversie sowieso door bezoekers hierop worden afgerekend. Zorg er dus voor dat jouw website ook geschikt is voor mobiel.
 

Gaat de mobile first index nu ook mijn rankings veranderen?

Momenteel wordt je website ook in de mobiele resultaten gerankt op de signalen van je desktop website (zoals deze wordt gezien door een desktop browser). Dit gaat dus veranderen en je website wordt dus straks gezien vanuit mobiel gezichtspunt (een browser op mobiel).
 
De laadsnelheid van je mobiele webpagina’s zijn straks signalen voor Google’s algoritme om te bepalen hoe hoog jouw website rankt in de zoekresultaten van Google. Zowel wanneer deze worden opgevraagd door mobiele gebruikers als gebruikers die een zoekopdracht doen in Google vanuit hun desktop. Zorg er dus voor dat titels, headings en structured data identiek zijn in al je webpagina’s. Indien je daarvoor zorgt zullen je rankings door mobile first niet beïnvloed worden.
 

Hoe zorg je er voor dat je optimaal zichtbaar blijft na mobile first?

Het is nog niet helemaal duidelijk wanneer de Google search index wordt gemigreerd naar mobile first. De vooraankondiging door Gary Illyes is echter een signaal dat het op (korte) termijn wordt geïmplementeerd.   Het is dus zaak om aandacht te besteden aan de mobiele versie van je website of webshop om optimaal zichtbaar te blijven voor je doelgroep.
 
---

Indien je vragen hebt over de impact van de nieuwe Google indexatie ‘Mobile First Index’ neem dan even contact op. Ook als je hulp nodig hebt over het inrichten of aanpassen van je website of webshop, wij helpen je er graag mee. Je kan gebruik maken van het contactformulier, een e-mail sturen naar info@newtraffic.nl of telefonisch even contact opnemen met Mark van Duin (06 54376602).

 
Laat het ons weten, we horen het graag.
stuur een bericht ››

BLIJF OP DE HOOGTE!

Hou je van interessante berichten over alles wat te maken heeft met online rendement? Vul hieronder je naam en e-mail in, en ontvang de berichten maandelijks in je mailbox!